fbpx

Als het leven alleen maar pijn lijkt te doen: er is hoop!

simone-viani-9ikL6XaUlG4-unsplash
Deel deze post:
Lees ook:

Stormen in je leven, herken je dat? Dat het zo donker wordt en je overspoeld wordt door pijn en verdriet. Dat je je afvraagt of het ooit beter wordt. Soms gebeuren er dingen waardoor je hele leven op zijn kop staat. Het einde van alle ellende lijkt zoek. Wat doe jij dan? Misschien geeft Psalm 126 jou vandaag precies de hoop en kracht die je nodig hebt.

De stormen van Israël

Als je de Bijbel erop naleest, zie je dat het volk Israël met veel moeilijkheden te maken heeft gekregen. Ondanks dat God dit volk uitkoos, ging het niet van een leien dakje. Denk bijvoorbeeld aan de slavernij in Egypte, de Babylonische ballingschap, oorlogen en de verwoesting van Jeruzalem. Vaak moest het volk door diepe dalen heengaan en leek er geen eind te komen aan de problemen.

Ook personen uit de Bijbel hadden het soms zwaar te verduren. Job, die alles wat hij heeft kwijtraakt. Of Naomi, die zonder man en kinderen terugkeert uit Moab. Ik zie Elia liggen onder een struik en vragen of God hem wil laten sterven.

Vaak moest het volk door diepe dalen heengaan en leek er geen eind te komen aan de problemen.

Ik vind dat heftig om te lezen. Het roept vragen op. Waar God dan is in dit alles, waarom Hij toelaat dat Zijn volk zoveel strijd heeft. Het lijkt soms wel alsof gelovigen het veel moeilijker hebben dan anderen. Dat voelt niet eerlijk, want God belooft toch juist bescherming, vreugde en geluk?

Toch zie ik dat het volk Israël vaak gestraft werd omdat ze God vergaten en de afgoden gingen dienen. Dat ze deden wat goed was in hun eigen ogen en een loopje namen met God. Hij ziet dat niet door de vingers. Het doet Hem pijn als mensen eigenwijs hun eigen weg gaan.  

Want dat is God. Hij is trouw terwijl het volk zo vaak ontrouw is. Hij houdt het volk vast, terwijl zij Hem steeds de rug toekeren.

Het valt me op dat elke keer wanneer Israël dan in moeilijkheden kwam, ze Hem weer wisten te vinden. Het volk begon weer te bidden en ze vroegen God om vergeving. Uiteindelijk kwam er een eind aan hun lijden en verloste Hij hen. Want dat is God. Hij is trouw terwijl het volk zo vaak ontrouw is. Hij houdt het volk vast, terwijl zij Hem steeds de rug toekeren.

Dankbaarheid

Psalm 126 is een danklied. Dit pelgrimslied beschrijft hoe God verlost en grote dingen doet. Ik vind vers 5 zo treffend: ‘Wie met tranen zaaien, zullen met gejuich maaien.’ God verloste Zijn volk uit ballingschap, Hij herstelt en heelt. Hoe moeilijk het leven ook is, er is uitzicht! Bij God is het geen hopeloze zaak, Hij wil juist uitkomst geven.

Misschien is jouw leven voor je gevoel wel één grote lijdensweg. Stapelen problemen zich op en zie je het allemaal niet meer zitten. Dan heb ik hoop voor je. Want als jij mag weten dat de God van Israël ook jouw God is, mag je erop vertrouwen dat het lijden niet voor altijd is. Dat je ooit met gejuich zult maaien. Dat geeft misschien geen antwoord op de vragen die je hebt, maar besef je dat God het grotere plaatje kent en alles overziet. En dwars door alles heen dicht bij je is om je te helpen, ook al ervaar je dat soms niet.

Want als jij mag weten dat de God van Israël ook jouw God is, mag je erop vertrouwen dat het lijden niet voor altijd is. Dat je ooit met gejuich zult maaien.

Ik besef me dat dit over kan komen als een dooddoener, maar zo bedoel ik het niet. Sterker nog, sommige mensen zullen pas met gejuich maaien als ze in de hemel komen. Denk aan de vervolgde christenen in Noord-Koreaanse kampen of mensen die met chronische depressie te maken hebben. Toch hoop ik dat je hier in dit leven al iets mag ervaren van de diepe vreugde die Psalm 126 beschrijft. Dat je dwars door alles heen mag zien dat God het is Die je kracht en nieuwe hoop wil geven om door te gaan.

Bedenk dat je God ook nu al mag danken voor alle grote dingen die Hij doet. Hij geeft zoveel en gaf boven alles Zijn eigen Zoon Jezus om te sterven voor alle zonden die we dagelijks doen. Zodat we hoop en perspectief kunnen hebben. Dit leven is niet alles. Maar na dit leven wacht een eeuwig geluk voor iedereen die in Hem geloven en op Hem vertrouwen.

Ik weet niet in welke situatie jij nu zit, maar weet dat je bij God altijd aan het goede adres bent. Hij wil je dragen, je hele leven door.

“Hij kan, en wil, en zal in nood,

zelfs bij het naderen van de dood,

volkomen uitkomst geven.”

(Psalm 68:10, berijmd)

BijbelBlogs over de pelgrimspsalmen

De pelgrimspsalmen bestaan uit Psalm 120 tot en met 134. Deze liederen hebben allemaal verschillende onderwerpen. In deze Bijbelblog-reeks gaan we kijken naar de inhoud van deze liederen en de beloften die erin staan voor Israël. Gelden deze psalmen ook voor ons als niet-Joden? Lees ze allemaal hier.