Mensen verwijten ons wel eens dat we profetieën lukraak uit de Bijbel plukken in onze bevlogenheid voor Israël. We zouden bij Christenen voor Israël zo gefocust zijn op de eindtijd dat we er teksten bij halen die ons goed uitkomen.
Nu moet ik allereerst zeggen dat het ook een verademing is dat we teksten in de Bijbel ook eens positief gebruiken als het om Gods volk gaat. Het christendom heeft een lange traditie achter zich om de mooie teksten voor zichzelf te houden en de donkere woorden over zonde en oordeel bij het Joodse volk te laten. Of, zoals nu vaker gebeurd om met de profetieën Israël weer eens de les te lezen.
Slordig
Maar onze ongevraagde critici hebben wel een punt. Soms wordt er wel wat slordig of voorbarig met profetieën omgesprongen. Ik zou zomaar een paar voorbeelden kunnen noemen en dan denk ik nog niets eens aan de eindeloze rij van boeken over de eindtijd die onzin bleken te zijn. Zo heb ik ook al heel wat kandidaten voorbij zien komen die de antichrist (niet) bleken te zijn: Sarkozy, Obama, Trump of zijn schoonzoon.
- Voorbeeld 1: Jeremia 16 zet dat er vissers en jagers zullen komen die het volk van God zullen verzamelen. Dat werd of wordt uitgelegd dat er eerst een rustige periode van terugkeer van het Joodse volk zal komen en daarna een terugkeer in een tijd van verdrukking en vervolging. Met andere woorden: vissen doe je rustig in het zonnetje en met jagen gaat het er wat ruiger aan toe. Maar Jeremia heeft het niet over de terugkeer van de Joden uit de ballingschap maar juist over de komst van de ballingschap, die vissers en jagers zijn Babylonische soldaten die iedereen die ze te pakken krijgen meenemen.
- Voorbeeld 2: De visioenen van Daniël gaan over een vreselijke periode die Juda doormaakte tussen het jaar 170 en 164 v.Chr. Het chanoekafeest heeft ermee te maken. Wie de geschiedenis niet kent, mist dat maar wie zich erin verdiept ziet dat alles naadloos in vervulling is gegaan. Nu zijn er enkele aspecten van die visioen die terugkeren in het laatste Bijbelboek en slaan op de tijd van Rome. Niet alles en niet precies hetzelfde maar het lijkt er wel op. Zo zijn de vier verschillende dieren uit de zee van Daniël in Openbaring een groot monster geworden. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat alles zich zal herhalen of dat de visioenen van Daniël ineens over Romeins rijk gaan, dat dan weer moet opstaan in de toekomst. Het zou kunnen maar we weten daar niets van.
Niet alles van tafel
Daarmee wil ik niet zeggen dat je sommige profetieën net zo goed niet meer lezen kan omdat ze lang geleden al vervuld zijn. Dat laatste is zo vreemd nog niet, want de profeten van vroeger hebben niet alleen maar over de hoofden van hun tijdgenoten over ons gesproken.
Dat neemt niet weg dat heel de Bijbel door God ingegeven is en dat we in elk gedeelte Gods stem kunnen horen en dat heel de Bijbel ons helpt in ons geloofsleven. Paulus zegt dat in 2 Tim.3:16.
Dat heeft ermee te maken dat de Heere niet verandert, Jakobus zal zelfs zeggen dat er geen zweem van verandering bij God is.
Als God in Jesaja 44 en 45 de heidense koning Kores nota bene zijn gezalfde noemt, kan dat nu ook. God kan nu ook vreemde en heidense politieke leiders gebruiken om Israël te zegenen.
Soms hebben profetieën ook een dubbele en diepere lading. Ze slaan op de tijd waarin ze gesproken werden maar kunnen zich ook herhalen.
En profeten hebben soms inderdaad ook gesproken over een verre tijd in de toekomst. Zo zegt 1 Petrus 1:11 dat de profeten benieuwd waren over welke tijd ze spraken toen ze vooraf getuigenis gaven van het lijden van Jezus en de heerlijkheid die daarna zou komen.
Daarnaast zijn er profetieën die voor elke tijd gelden. Als God Abram belooft dat Hij hen zal zegenen die hem zegenen en hen zal vloeken die Abram vloeken, dan is die belofte niet verdampt door de tijd. Als Zacharia zegt dat wie Gods oogappel aanraakt gestraft zal worden dan heeft God daar geen streep door gezet. In Jesaja 54 zegt God dat bergen mogen wijken maar zijn verbond van vrede met Israël niet, dan heeft God nergens die belofte ingetrokken. God zegt ook nergens dat Jeruzalem niet meer de voetbank van zijn troon is of dat Hij daar niet meer wonen wil in het midden van de kinderen van Israél (Ez.43:7). En zo zou ik nog wel een tijdje kunnen doorgaan.
Waar we op moeten letten
God zegt dat wij moeten letten op het profetische woord en dat het woorden zijn die door de Heilige Geest zijn ingegeven. Dat we dat ook moeten doen totdat Gods Koninkrijk aanbreekt (2 Petrus 1:19).
Er zijn profetieën die nog niet vervuld zijn!
- Neem Jeremia 31: 1 v.v. Daar gaat het over de teruggekeerde stammen die weer wijngaarden zullen aanleggen in Samaria en zelf de vrucht ervan zullen genieten.
- Neem Jesaja 60 en 61 waarin gezegd wordt dat de kinderen van Israël terug zullen komen uit alle windstreken (zie ook Ez.37 na het dal van de dorre doodsbeenderen) en dat wij het zijn die hen letterlijk op handen zullen dragen en hen thuis zullen brengen.
- Neem Zacharia 12 en Joël 3 waarin geprofeteerd wordt dat alle naties van de wereld het wezen en de identiteit van Jeruzalem zullen willen veranderen, dat ze Gods land willen delen en dat zelf lafaards te hoop lopen tegen het Joodse volk.
- Neem Jesaja 61:5 waar geprofeteerd wordt dat vreemdelingen de akkers en de wijngaarden van Israël zullen bewerken!
En moet je dan zien wat er nu gebeurt!
Toen de raketten uit Iran kwamen en God Israël spaarde, hebben veel mensen gedacht aan Jesaja 4. Daar lezen we dat Gods handen als het ware een beschermende koepel vormen om al wat heilig is.
We moeten niet voorbarig zijn.
En we moeten niet nalatig zijn.
We weten niet precies te tijd en hoe het zal zijn.
Maar als het gebeurt moeten we onze kop niet in het zand steken.
En er gebeurt nu een heleboel!
Trouwens, ik zou wel eens willen weten hoe onze critici de profetieën lezen en wat zij dan verwachten? Ik ben bang dat er vaak op los geassocieerd wordt en dat zij niet veel verder komen dan de woorden te gebruiken om hap…snap…hun eigen visie uit te dragen. Reden waarom veel kerkgangers klagen dat bij hun de Bijbel niet meer open gaat.
– Henk Poot
Ds. Henk Poot is één van de sprekers die namens Christenen voor Israël in heel Nederland spreekt over Gods trouw aan Israël.