fbpx

Jeruzalem, stad van de waarheid

toa-heftiba-QUeJRmJTzT0-unsplash (1)
Deel deze post:
Lees ook:

In het begin van de prachtige profetie van Zacharia 8, wordt Jeruzalem de stad van de waarheid genoemd en dat is een uitdrukking die uniek is in de Bijbel.

Sommige vertalingen weten er ook niet zo goed raad mee en hebben ´stad van de trouw´. Maar er staat echt ´stad van de waarheid. Het Hebreeuwse woord bestaat uit drie letters: E-M-T (uitgesproken als Emet). De eerste letter is een Aleph, het eerste teken van het Hebreeuwse alfabet en de derde letter is een Taw, de laatste letter van het alfabet. Met in met midden de Mem, die als getalswaarde 40 heeft, die duidt op de volkomen tijd. Met die diepere betekenis komt het getal ook vaak voor in de Bijbel.

Het woord voor waarheid betekent dus het hele verhaal, van A tot Z met alles er tussen in. De wijzen van Israël wijzen erop dat de drie letters elk met twee pootjes op de lijn staan, terwijl het woord voor leugen, Sheker, bestaat uit drie letters die elk met één pootje op de lijn staan. Met andere woorden: de ergste leugen is vaak de halve waarheid. Op er nog iets grappigs aan toe te voegen: In de getalswaarde is Emet 1+40+400 (=9). Want je telt de nullen niet altijd mee. En hoe vaak je het getal 9 ook vermenigvuldigt, de som van de cijfers uit dat eindgetal komt altijd weer op 9 uit. Om twee voorbeelden te noemen: 3 x 9 = 27 (2+7=9), 3 x 117 = 351 (3+5+1=9).

Maar genoeg daarover.

Stad van de waarheid
Als Jeruzalem zo genoemd wordt, zou daarmee bedoeld kunnen worden dat je voor het hele verhaal in Jeruzalem moet zijn. Dit is de plek waar je hoort dat we als mensen door God geschapen zijn en dat onze bestemming in Hem ligt. Hier hoor je ook dat er een nieuwe wereld komt met deze stad als centrum.

In Jeruzalem hebben de profeten gesproken, is de Bijbel opgeschreven, heeft Jezus de zonden van de wereld gedragen, is Hij opgestaan, is de Heilige Geest uitgestort, hier komt Hij terug en hier zal Gods Koninkrijk beginnen én van hieruit is de Naam van de enige ware God bekend geworden in heel de wereld.

Dat laatste moet ook gezegd worden. In één adem zegt Zacharia 8:3 dat de berg, de berg van JHWH is. Met andere woorden: De waarheid is dat Jeruzalem de stad van de enige ware God is, de God van Israël. JHWH.

In Jeruzalem wordt de diepte en de waarheid van het leven bekend gemaakt, terwijl in de rest van de wereld de halve waarheid, de leugen en de propaganda van de duisternis uitgekraamd wordt.

Maar dat Jeruzalem de stad van de waarheid is, betekent ook dat in deze stad mensen geleerd wordt om elkaar liefde en barmhartigheid te bewijzen (Zie Zach.7:9 en 8:16).

Met gloeiende ijver
Omdat die allemaal zo is, begrijpen we ook dat Zacharia 8 ermee begint om te zeggen dat God met een geweldig furie, met gloeiende ijver voor Jeruzalem ontbrand is. Dat is in eerste instantie gezegd tegen de vijanden van Israël die Jeruzalem claimen als hun eigen bezit. In Joël lezen we dat God brult uit Sion!

Maar het is ook gezegd om Gods volk te bemoedigen. Als we Zacharia 8 verder lezen. horen we dat de Heere hierheen de verstrooide stammen van Israël zal thuisbrengen en dat in hun kielzog de naties van de aarde volgen om hier de oorlog af te leren en God te aanbidden. We lezen zelfs dat God hier terugkeert en dat Hij hier weer wonen zal.

Heere der heerscharen
Bijna twintig keer wordt in Zacharia 8 gesproken over God als de ‘Heere der heerscharen’, of zoals sommige vertalingen hebben, ‘van de hemelse legermachten’. In vers 6 zelfs twee keer. Het omgeeft daar de twijfel van Israël, dat zegt dat dit allemaal misschien wel al te veel is. Het is te wonderlijk wat zij hier horen in deze profetie.

Het is ook wonderlijk als je om je heen kijkt. Er is zoveel strijd en zoveel leugen en de Heere wordt zo verworpen in deze wereld. Maar toch is Jeruzalem de stad van de waarheid, van de vrede en van de toekomst. Hier is het allemaal begonnen en hier zal alles voltooid worden, zegt het Woord van de Heere der heerscharen. Zijn gloeiende passie is groter en sterker dan de kracht van de wereld.

– Henk Poot
Ds. Henk Poot is één van de sprekers die namens Christenen voor Israël in heel Nederland spreekt over Gods trouw aan Israël.