Als mensen in onze omgeving aan ons vragen wat wij geloven en waarom Israël voor ons belangrijk is, durven we dan het hele verhaal te vertellen?
In de stilte, ver buiten het rumoer van de mensen, wandelt Jezus in de ongerepte natuur van Caesarea Phillipi. Er zijn stromende riviertjes met helder water en watervallen en als je op een van de heuvels staat, zie je door de bomen het blauwe water van het meer van Galilea. Hier komt Jezus wel vaker. Het is hier ook dat Hij de tijd neemt om tot Zijn Vader te bidden. Op een van die keren dat Jezus er is met zijn leerlingen, staat Hij op van het gebed en stelt Hij hen een belangrijke vraag. Misschien heeft het alles te maken met het lijden dat zal komen. Straks zal Hij voor de eerste keer daarover spreken met de discipelen. En het is niet ondenkbaar dat Hij daarover ook ging in zijn gebed
De vraag
Hij leidt zijn vraag in met een andere vraag en dat is: ‘Wie zeggen de menigten dat Ik ben?’(Lukas 9:18). Dan vertellen de discipelen Hem wat ze zoal horen en wat de mensen zoal vinden: Sommige denken dat U Johannes de Doper bent, anderen dat U de wegbereider van de Messias bent, Elia en weer anderen dat U een van de profeten bent die naar ons is teruggekeerd.
Stel je voor dat Jezus dat aan ons zou vragen? Wat zeggen de mensen van Mij, hoe denken ze over Mij? En dan zou je kunnen denken aan The Passion of de Mattheüs Passion. Welk beeld komt daar van Jezus naar voren, hoe pakken de kijkers en de luisteraars dat op? Misschien moet je dan zeggen: Ze denken dat U een goed mens bent, een voorbeeld. Ze zeggen; Was iedereen maar zo. Anderen denken dat U een soort symbool bent van het lijden dat aan niemand voorbij gaat. Ze zien in U hun eigen pijn en vragen terug. Weer anderen denken dat U niet eens bestaan heeft en dat U hooguit de stichter bent van een van de grootste wereld religies. En veel mensen denken in elk geval niet dat U leeft. Opstaan uit de dood, zeggen ze, is een sprookje.
Kleur bekennen
Maar dan komt de echte vraag, de vraag wat de discipelen die Hem al zo lang gevolgd zijn van Hem denken. En de vraag wordt uiteindelijk ook ons gesteld. We luisteren niet alleen maar een beetje mee. Jezus kijkt als het ware ons ook aan.
In mijn kerkelijke omgeving zullen veel mensen antwoorden: Jezus is de Zoon van God en Hij is op aarde gekomen om te sterven voor onze zonden!
En dat is ook zo In dat antwoord zit geen fout woord tussen. Alleen, heel bijzonder eigenlijk. De evangelist Lukas, vertelt daar wel over, maar dat is niet het eerste wat hij opschrijft. In het begin van zijn evangelie heeft hij het daar over. Daar vertelt hij over de engel Gabriël die zegt dat Jezus groot zal zijn en dat Hij koning over Israël zal zijn tot in eeuwigheid, daar wordt verteld dat Hij geboren is uit een Jodin. Dat Hij Israël zal verlossen van al haar vijanden, dat Hij Degene is die mensen als Simeon en Anna verwachtten toen ze baden om de vertroosting van Jeruzalem, dat Hij glorie zal betekenen voor het volk Israël.
Je zou kunnen zeggen: Het lijden en sterven van Jezus is er wel maar het staat in de context van de Komst van Gods Koninkrijk en de verlossing van Israël. Met andere woorden: De Gezalfde, de Christus moet wel lijden, maar Hij is de beloofde Koning van de eindtijd die zal zitten op de troon van David en die Zijn volk zal redden van al zijn vijanden.
Het is zo belangrijk dat we die kant van Jezus niet verzwijgen. Hij is de Zoon van God, maar ook de Zoon van Israël, als Joods jongetje op de achtste dag besneden. Hij zal verschijnen in deze wereld als de Leeuw uit de stam van Juda. Of om het nog anders te zeggen: Een Jood is voor de zonden van de wereld gestorven, een Jood bidt aan de rechterzijde van de Vader, een Jood zal de wereld oordelen en een Jood zal Israël verlossen en in Jeruzalem over deze wereld regeren.
Boven het stukje in de Bijbel in Lukas staat: De belijdenis van Petrus. Want hij is de eerste die met het goede antwoord komt, hij is de eerste die kleur bekent.
In het woord ‘belijden’ zit ook het woord ‘lijden’ opgesloten. Als je het hele verhaal van Jezus vertelt, maak je je niet populair. Maar aan het halve verhaal, het politiek correcte verhaal, wat iedereen als zoete koek slikt, omdat ze dat zelf al zo’n beetje bedacht hadden, is niet genoeg.
Jezus is meer
In de natuur van Caesarea Phillipi moeten de discipelen terughoudend zijn met het getuigen dat Jezus de Messias is. De mensen zouden het niet begrijpen als zij Hem straks zien lijden en sterven. Eerst moet de weg door het donker heen. Dat zal voor hen zelf al verwarrend en moeilijk genoeg zijn. Maar als Hij is opgestaan, dan moet heel de wereld het weten. En daarom weten wij het natuurlijk inmiddels ook.
Jezus is de Koning van Israël, de beloofde Messias!
– Henk Poot
Ds. Henk Poot is één van de sprekers die namens Christenen voor Israël in heel Nederland spreekt over Gods trouw aan Israël.