fbpx

5 tips voor geluk

geluk
Geschreven door:
Deel deze post:
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Lees ook:

Geluk ervaren, dat wil iedereen. Soms kan dit lastig zijn door bepaalde omstandigheden. Maar, volgens steeds meer onderzoeken kunnen we wél kiezen om gelukkig te zijn. 

We geven je vijf tips, gebaseerd op Joodse wijsheden en wetenschap, om je gelukkiger te voelen. Probeer ze eens uit!

1. Ga naar buiten

Het is bewezen dat in de natuur zijn je humeur een boost geeft. Buiten zijn verandert hoe onze lichamen omgaan met stress. Zelfs naar buiten kijken door het raam kan ons geluk vergroten. 

2. Fake it till you make it

Volgens de Joodse traditie heeft ons doen en laten grote invloed op hoe we ons voelen. Dit wordt tegenwoordig ondersteund door wetenschap. 

Als we ons ‘blij’ gedragen, zelfs als we een beetje doen alsof, beïnvloeden onze daden ons innerlijk, waardoor we ons vanbinnen blijer voelen.

3. Focus op dankbaarheid

De Joodse traditie van Ben Zoma vertelt dat iedereen zich rijk en tevreden kan voelen – alleen al door te waarderen wat ze al hebben. ”Wie is rijk? Diegene die blij is met zijn lot.” (Pirke Avot 4:1, Talmoed).

Vele studies hebben gevonden dat het zoeken naar dankbaarheid ons gelukkig maakt. Zo kun je in de ochtend God danken dat je leeft, kun je dankbaar zijn voor je vrienden, familie, je eten, enzovoort. De gewoonte om de zegeningen in je leven te waarderen kan je leven veranderen. 

4. Zet je telefoon uit

Een aantal studies tonen aan dat mensen die minder online zijn, meer geluk ervaren. Mensen die meer met hun telefoon bezig zijn en minder face to face communiceren met anderen, schijnen ongelukkiger te zijn.

Joden doen dit elke week op shabbat. Van zonsondergang op vrijdag tot zonsondergang op zaterdag blijft de telefoon uit en gaat de focus naar God, familie en vrienden.

5. Doe iets voor iemand anders

Verschillende onderzoeken tonen aan dat het gelukkig maakt om te geven.

Wanneer we onszelf gaan zien als vrijgevig, gedragen we ons daarnaar en wordt ons zelfbeeld daaraan aangepast. We voelen ons dan goede, gevende mensen. 

Dit kan zelfs in de kleine dingen: een collega een kopje koffie brengen geeft al een goed gevoel.

Oude gewoonten vervangen voor (één van) deze strategieën kunnen helpen om blijer en gelukkiger te zijn. 

Bron: Aish

Isreality.